پایگاه مجازی دفتر اسناد رسمی 6 دلفان
"العبد یدبر والله یقدر "
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


لطیف فلاحی سردفتر اسناد رسمی شماره 6 نوراباد لرستان - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه قم با معدل 18.66 و دانشجوی رشته حقوق بین الملل

مدیر وبلاگ :لطیف فلاحی
مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
نظرسنجی
با مطالب ومحتوا وعناوین این وبلاگ تا چه حدی موافقید؟






شروع طرح ملی وانقلابی " استفاده از سامانه ثبت انی " واعلام آن از طریق رسانه ملی "شاید یکی از  برجسته  ترین  اقدامات مدیریت دکتر احمد تویسرکانی است " طرحی که علیرغم ایرادات اولیه لکن بلحاظ اعلام ان از رسانه وآبروی سازمان ثبت اسناد واملاک به مدد همه همکاران وسازمان وکانونها به سرانجام مطلوبی ( در حال حاضر ) رسیده است اگرچه مشکلات اجرای این طرح در ابتدا بسیار فراوان بود لکن اکنون به روال عادی خود برگشته وروز بروز بر وسعت ودامنه  واقدامات در آن افزوده خواهد شد اکنون که گامهای پایانی (حذف دفتر سردفتر ) چنین طرح عظیمی در نگاه اولیه ونخست در دست اقدام است واخبار موثقی به گوش می رسد که قرار است در هفته آینده جلسه جمع بندی حذف دفتر با حضور برخی از سردفتران ودست اندرکاران  نیز صورت گیرد  می طلبد اقدامات اساسی زیر در جمع بندی لحاظ گردد باشد که کسانی که بی توجه به طرح  واجرای ان در سایه قرار گرفته اند  نظرات سازنده وارزشمند خود را در این خصوص ارائه نمایند :
1- اولین واساسی ترین  اقدام در خصوص سامانه این است که مشکلات وموانع ریز خود سامانه بر طرف گردد مواردی که بنظر حقیر قابل ذکر است :
1-1- درج نام ونام خانوادگی متقاضی سند در متن پیامک : بلحاظ احتمال در  اشتباه وارد نمودن  شماره  همراه  متقاضی سند " بهتر ان است که به متن پیامک ارسالی به اصحاب سند نام ونام خانوادگی انان نیز قید گردد تا شک  اشخاصی که به نحوی اشتباها پیام به انان ارسال می گردد برداشته شود .
1-2- در اقرار نامه اصلاحی دو بحث وجود دارد : اول انکه ممکن است برخی دفاتر اسناد رسمی خود اشتباها آدرس ویا کد پستی ویا شماره قراردادی را  وارد نمایند در این حال بهای هزینه اقرار نامه اصلاحی از جیب سردفتر پرداخت می گردد  واصولا مردم حاضر به پرداخت بهای مجدد  بابت یک سند که اقرار نامه اصلاحی پیوست ان تنظیم می گردد نمی باشند نتیجه انکه بهای سند اقرار نامه اصلاحی کاهش یابد بهتر است . دوم انکه فردی ممکن است دو سند تنظیم نماید که مشخصات ویا شماره ای در هر دوی انان اشتباه باشد متاسفانه اقرار نامه اصلاحی را فقط برای یک فقره سند می توان تنظیم نمود ونه بیشتر /  بنابراین سران دفاتر اسناد رسمی در چنین مواردی سند را در بخش اقرار نامه غیر مالی تنظیم می نمایند تا بتوانند مشخصات دو فقره سند را شرح نمایند در چنین حالتی بلحاظ عدم وارد نمودن مشخصات سند وابسته " قطعا هیچ اطلاعاتی از سند وابسته اقرار در دفتر الکترونیک ودرحاشیه سند قبلی ملاحظه ومشاهده نمی شود .
1-3- جانمایی بقایای ثبتی ومشخصات فیش واریزی در سامانه ثبت انی : در  اسناد قطعی غیر منقول که در جریان ثبت می باشند اشخاص می بایست " بقایای ثبتی "  را واریز نمایند اطلاعات چنین فیشی در کجای سامانه باید قید گردد .
1-4-در کلیه اسناد تفویض وکالت : اولا چنانچه فردی از چند دفتر متفاوت سند وکالت گرفته باشد وبخواهد انها را یکجا به شخص ثالثی تفویض نماید سامانه قابلیت تفویض چنین وکالت نامه های را ندارد ونمی توان چندید وکالت را در یک وکالت تفویض نمود /  ثانیا : هزینه محاسبه شده توسط سامانه برای موکلین اولیه بنظر غیر منطقی وناعادلانه است شاید درآمد دفاتر در این خصوص بصورت ناچیز افزایش یابد لکن انچه هدف عمده دفاتر اسناد رسمی وسازمان ثبت است خدمت به مردم می باشد .
1-5- غیر ضرور نمودن برخی اطلاعات وارد در وکالت نامه های  کاری مربوط به  خودروها : چنانچه اشخاصی بخواهند وکالت نامه فک پلاک مورد نظر شرکتهای  ایران خودرو (سهامی عام وخاص ) را بنویسند چون وکالت مربوط به خودرو بوده لکن فعلا خودرویی به خریدار تحویل نگردیده که اطلاعات ان در  سامانه ثبت گردد  بهتر ان است که شماره انتظامی ومواردی از این قبیل غیر ضرور باشد زیرا در نهایت سردفتر اسناد رسمی از بخش سایر وکالت نامه ها استفاده نموده وبسیاری از اسناد  کاری مربوط به خودروها در بخش سایر  وکالت نامه ها نوشته می شوند  وامار ارسالی ماهانه نیز غلط می باشد .
1-6-  انتقال کلیه عملیات پرداخت هزینه های مربوط به سند به داخل سامانه با همکاری شرکت ها ی مربوط به  کارتخوان ها .
1-7- در اسناد صلح از جمله صلح حقوق و.....  متاسفانه هیچگونه ردیفی برای وارد نمودن استعلامات اخذ شده موجود نیست وبه ناچار دفاتر اسناد رسمی مشخصات استعلامات را در شرایط ومتون حقوقی قید ودرج می نمایند .
1-8 -چنانچه اخذ اثر انگشت به قبل از شناسه یکتا انتقال داده شود اخذ شناسه یکتا یعنی اتمام سند وبا اینکار دفاتر اسناد رسمی از وارد نمودن سه تاریخ متفاوت ( تاریخ ورود به دفتر - تاریخ  اخذ شناسه یکتا - تاریخ امضا سند - وچنانچه در پنهان بارگزاری ها تاریخی نیز در سازمان ثبت ایجاد نگردد )  وتخلفات بی مورد  در امان خواهند بود .
1-9  -  در تنظیم وکالت نامه های  مربوط به املاک : گاهی اشخاصی مراجعه وبا ارائه مدارک مربوط به ورثه بودن از شخصی وکالت کلی دال بر انتقال وفروش سهم الارث می نمایند که بایستی بخش مستندات در این خصوص اختیاری باشد ونه اجباری .( هر چند که صحیح ارائه مدارک ومستندات مربوط به دلایل مالکیت است ).
1-10  - با حذف دفاتر ( علی الخصوص دفتر ثبت سند ) اطلاعات مربوطه به معرف ومعتمد بهتر است در روی سند چاپ نگردد - برخی اشخاص وافراد شهود راضی به انتشار  اطلاعات خود در موارد خاص  نیستند .
مواردی در باب حذف دفاتر :
1-1- حذف فوری دفتر سردفتر وآزمایشی شدن دفتر الکترونیک تا پایان سال :البته دفتر سردفتر تا پایان سال ادامه داشته باشد .
1-2-  جانمایی گواهی امضا در دفتر الکترونیک وفعال شدن ردیفی برای گواهی امضا در بخش سایر خدمات ثبتی : نظر اینجانب بر این است که هیچگونه تصویری از گواهی امضاها در دفترخانه اخذ نگردد واز تاریخ اجرا اسکن شوند ودر فایل های جداگانه نگهداری شوند وبرای درج در سامانه صرفا در قالب شماره " نام ونام خانوادگی متقاضی " وسازمان ویا نهاد ارائه دهنده وجود داشته باشد ( شبیه  اموری که در خصوص اخذ اوراق از سامانه ودرج اطلاعات واستفاده زا برگه ) در سابق انجام می گرفت .
1-3 - اضافه نمودن نمونه برگ استعلامات  به بخش سایر امکانات جهت هر گونه مکاتبه : نامه های مکاتبه ای از طریق سامانه چاپ وارسال شوند اگر ادارات فعلا قادر به اتصال به سیستم نیستند حداقل نامه از طریق سامانه چاپ گردد تا همه مکاتبات بصورت یک شکل باشند .
1-4-سران دفاتر اسناد رسمی پس از پرینت "حداقل 500  سند" نسبت به بایگانی نمودن یک نسخه از اسناد صادره که به اثر انگشت شخص متقاضی نیز رسیده است " پس از صحافی وتایید توسط دفاتر دادستانی شوند ( اینکار جهت پشتیبانی - بازدیدی های موردی - وتبعات بعدی حداقل تا مدت زمان خاص مفید است .)
1-5- حذف کلیه امارها ودفتر در آمد وحذف چاپ فیش های صادره از سامانه پرداخت : در خصوص دفتر در امد قبلا اقدامات لازم انجام گرفته است وبنظر موردی برای ایراد واشکال وجود ندارد .در خصوص چاپ فیش صادره نیز " بلحاظ وارد نمودن اطلاعات فیش پرداختی در سامانه وبازرسی های آنلاین " با حذف آمار فیش چاپ نگردد بهتر است .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه بیست و چهارم دیماه سال 1394





پیوند روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات